De Levensmiddelenproducenten van de FNLI en onderzoeksbureau GfK hebben hun jaarlijkse Top Topics rapport uitgebracht. Het rapport geeft de visie en beoordeling door 128 directieleden uit retail en industrie weer op de volgende topics: de relatie tussen industrie en distributie, product-, merk- en formule-aanbod, consumentenmarketing, gezondheid en voeding. Het rapport is bedoeld als input voor top-to-top meetings tussen handel en industrie en geeft inzicht in waar volgens de geïnterviewden prioriteiten en kansen voor samenwerking liggen.

FoodHolland laat weten hoe Jan-Willem Grievink, voorzitter van het Food Services Instituut Nederland (FSIN), de toekomst ziet. Hij denkt dat de supermarkt en horeca zowel we die kennen het einde van hun levenscyclus aan het bereiken zijn: "Ze zijn nu te eendimensionaal, een soort kanaal op zich. Maar consumenten denken niet in kanalen, ze denken in termen van het vervullen van behoeftes en het oplossen van problemen "

Grievink legt verder uit: "De supermarkt ziet zichzelf nog veel teveel als de plek waar je boodschappen doet en de horeca voelt zich te elitair als een gastheer als je uit eten gaat en waar je best het nodige mag betalen. Maar de snelst stijgende groep consumenten is de groep die steeds vaker 'in' is om voor de korte termijn iets zoekt voor consumptie".

Die consumenten bedenken afhankelijk van het moment en de omstandigheden hoe ze hun consumptiebehoefte gaan invullen. Wat willen ze eten, waar gaan ze dat kopen, nuttigen ze dat ter plekke, onderweg of thuis, hoeveel willen ze ervoor betalen, hoeveel tijd willen ze eraan besteden, het zijn allemaal aspecten die de consument in zijn afweging meeneemt.

Grievink noemt als voorbeeld de ontwikkelingen in de Verenigde Staten: "Ik zie in de Verenigde Staten, waar deze foodshoppertrend al eerder is begonnen, intussen allerlei hybride vormen ontstaan die iets in zich hebben van de foodretail, de horeca en de speciaalzaak. Ik noem ze 'food & meal shops'. Een klein deel van de supermarkten in de Verenigde Staten is intussen meer een soort voedingsverkooppunt dan een verkooppunt van kruidenierswaren. Daarnaast komen er nieuwe concepten als FoodEase. In Nederland staat het nog in de kinderschoenen en zijn het vooral La Place en Albert Heijn die vinden dat zij klaar moeten zijn voor dit hybride type foodshoppergedrag."

Veranderend consumentengedrag brengt niet alleen nieuwe concepten, maar ook nieuwe verdienmodellen met zich mee. De huidige supermarkt en horeca zullen zich dus stevig moeten bezinnen. Het gaat echt niet langer over grote volumes, lage prijzen of obers die van links afruimen. De 'shopperrelevantie' moet voorop staan. Kennis van foodservice en inzicht in consumentenwensen en gedrag bepalen straks het concept. Volgens Grievink "biedt deze trend ook weer kansen voor kleine leveranciers, terwijl A-merk fabrikanten nog meer moeten focussen op innovatie en onderscheidend vermogen."

Jumbo kiest in ieder geval nog voor de winkel, weliswaar met een eetfunctie. In de nog voor Pasen te openen mega-Jumbo bij Breda komen volgens RetailDetail zowel de (s)hopper als de super aan hun trekken: 'een groot aantal vernieuwende afdelingen worden toegevoegd, waaronder een sushi-afdeling waar de Japanse gerechten vers worden bereid' voor de een, het paradepaardje vol droge kruidenierswaren voor de ander. Jumbo heeft zich voor de inrichting van de winkel op diverse plaatsen in het buitenland georienteerd.

Fotocredits: 21st Century, a shop for the future! (currently empty...), Pete Ashton
{link_list_2 limit="99999"}
  • {link_list_2:item_headline}

    {link_list_2:item_bron}