Nederlandse telers van vollegrondsgroenten, fruit en aardappelen tonen een afbrokkelend vertrouwen in het duurzaamheidskeurmerk On the way to PlanetProof. Dat blijkt uit een lezersonderzoek van boerenblad Nieuwe Oogst. Ruim 80 procent zegt de certificering niet nodig te hebben om te verduurzamen. Het gebrek aan waardering op de afzetmarkt blijkt demotiverend te werken.

Iets meer dan 64% van de deelnemende telers aan het keurmerk ziet er geen meerwaarde meer in. Bijna 83% van de telers die er niet in zijn gestapt zien die meerwaarde niet. Een ruime vijfde van de deelnemende telers denkt dat het keurmerk onderscheid biedt. Iets meer dan 6% van de niet-deelnemende telers denkt dat. Vooral het uitblijven van een betere opbrengstprijs voor de gecertificeerde producten blijkt ergernis te wekken. Bijna 75 procent van alle ondervraagden vindt een meerprijs van minimaal 10% noodzakelijk ter compensatie van hun meerkosten.

Na een campagne van Greenpeace, leggen de belangrijkste inkooporganisaties van Nederlandse supermarkten (bijna 70% van de markt: Superunie, Jumbo, Lidl en Aldi) sinds 2018 de voorwaarden van PlanetProof op aan hun toeleveranciers. Uitzondering vormt Albert Heijn. Het bedrijf zei destijds onmiddellijk 'door te gaan waar PlanetProof stopt'.
Nieuwe Oogst - Draagvlak PlanetProof brokkelt af
Reageer
  • Deel
Druk af