Willems schrijft: Maatschappelijke belangenorganisaties, ook wel ngo's genoemd, schuwen harde communicatie niet. Die activistische methoden gebruiken ze steeds meer ook tegen elkaar. Arme George Clooney zit nu tussen hamer en aanbeeld van twee strijdende visie op duurzaamheid. [...] Zwitserse NGO, Solidar, nagelt George Clooney persoonlijk aan de schandpaal in een campagne om Nespresso (van Nestlé) te bewegen over te stappen op FairTrade. Op zich niets bijzonders, we beginnen gewend te raken aan dit soort harde campagnes van belangenorganisaties.

Maar wat wil het geval? Nespresso loopt voorop in het verduurzamen van hun keten. Ze hebben samen met Rainforest Alliance een eigen duurzaamheidsprogramma (AAA genaamd) opgezet dat wordt gecertificeerd door derde partijen waaronder Control Union. Bovendien betaalt Nespresso boeren ook nog eens beter dan wie ook. Zo verzekeren ingewijden mij.


Waarom NGO's dat doen? Het zijn doodgewone merken geworden en ze houden er dezelfde keiharde merkpraktijken op na. De keurmerkenmarketing is begonnen. Waarschijnlijk dacht u dat u hen wat meer betaalt om arme zwarte kindertjes en te magere koffiebruine meisjes een wat prettiger leven te geven. Ze voeren in ieder geval óók oorlog van uw aalmoezen.

De viral van Solidar (en hun TV reportage):


{link_list_2 limit="99999"}
  • {link_list_2:item_headline}

    {link_list_2:item_bron}