Afgelopen week organiseerde A-ware voorlichtingsbijeenkomsten voor de DOC leden waarop het eigen plan werd toegelicht. De nadruk ligt op een mogelijk betere melkprijs dan DMK zou gaan betalen - 'tot wel 4 cent per kilogram meer'.

Schwaiger sluit zich aan bij de mening in de markt dat het A-ware alternatief 'een rap in elkaar gezet paniekaanbod' lijkt. "Vaag, onnauwkeurig en niet doordacht en in wezen een belofte die niet kan worden nagekomen", aldus Schwaiger in Boerderij. Daar staat volgens hem een weloverwogen en evenwichtig bod van DMK tegenover, dat de DOC Kaas leden toekomstige zelfstandigheid garandeert.

Nederlandse zuivelaars raken hun unieke claim op 'Nederlandse zuivel' kwijt als ook een Duits bedrijf dat kan verkopen. Ze snappen dat ze aan goed merkmanagement moeten doen, maar zijn bang dat boeren dat belang minder goed zien en de meerwaarde van Hollandse zuivel in exclusief Hollandse handen vergooien.
Geen overname
Volgens Schwaiger is er geen sprake van een overname. "Wat wij de leden van DOC Kaas bieden, is een moderne, toekomstgerichte en zeer doordachte en veelbelovende fusie, waarbij ook de naam 'DOC Kaas' behouden blijft". Strategie, gevoel voor waarden en mentaliteit van beide bedrijven komen overeen, stelt hij, waardoor de gesprekken vanaf het begin in een goede sfeer hebben plaatsgevonden. Zelfs al is DMK een factor 10 groter dan DOC Kaas. Om daar aan toe te voegen: "Wie lid wordt van een coöperatie, weet dat hij toetreedt tot een gemeenschap op basis van wederzijdse solidariteit. Je deelt de successen. En je deelt de lasten. Om een evenwicht te kunnen vinden waarbij iedereen tevreden is, is vertrouwen en een open discussiecultuur vereist. Onze 9.000 leden-veehouders zien het succes van de DMK-strategie en staan er achter. Wij stellen solide plannen op, wij handelen op duurzame wijze, en wij investeren vastberaden – maar nooit riskant. Daar zullen ook de 1.100 leden van DOC Kaas van profiteren die na de fusie net zo vanzelfsprekend hun aandeel uit de opbrengsten van de winstgevende activiteiten van DMK zullen ontvangen als de 9.000 leden van DMK."

Dutch Original Cheese
DMK wil met DOC Kaas in zijn gelederen vooral de internationale markt op. "Kaas, en met name Nederlandse kaas, is een zeer populair product – vooral in Azië en het Midden-Oosten. Er is sprake van een forse toename van de vraag naar met name kwaliteitskaas. De ontwikkeling in de markt is een van de hoofdargumenten voor deze fusie: DOC Kaas heeft Nederlandse kaas en een naam en merk - Dutch Original Cheese - die staan voor traditie en hoge kwaliteit. DMK heeft de verkooporganisatie ingericht en voor zijn toekomstige partner op deze manier de weg voorbereid", zegt Schwaiger.

Waar het allemaal om draait? Nederlandse zuivelaars raken hun claim op 'Nederlandse zuivel' kwijt als ook een Duits bedrijf dat kan verkopen. Ze snappen dat ze aan goed merkmanagement moeten doen, maar zijn bang dat boeren dat belang minder goed zien en de meerwaarde van Hollandse zuivel in exclusief Hollandse handen vergooien.

De leden van DOC Kaas staan voor een beslissend moment in de Nederlandse zuivelgeschiedenis. De algemene ledenvergadering is 21 mei.

Fotocredits: Melkbus in museum, Rocky Lubbers {link_list_2 limit="99999"}
  • {link_list_2:item_headline}

    {link_list_2:item_bron}